Nog maar 4 dagen - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Marieke Driessen - WaarBenJij.nu Nog maar 4 dagen - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Marieke Driessen - WaarBenJij.nu

Nog maar 4 dagen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

23 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

Aangezien ik de vorige keer het verslag niet op kon slaan, bij dezen het verslag wat ik een paar dagen geleden heb geschreven.

Hallo allemaal,

de vorige keer was ik gebleven bij het verhaal dat ons vertekd werd in het Apartheid museum. Dat verhaal maakte erg veel indruk, ook omdat hij vertelde dat hij een vriend had wiens vader zich had opgehangen op de 21e verjaardag van zijn zoon. Dit kun je je amper voorstellen, sowieso dat er een gebied helemaal wordt leeggemaakt (mensen en gebouwen) voor een ander ras. Bij District Six was dit het geval voor de blankeb. Maar na het Apartheid museum gingen we weer wat 'leuks' doen. We gingen naar Cape Town, daar zijn we naar een marktje geweest waar ze allemaal hele leuke Afrikaanse dingetjes hebben. Ook heb ik daar naast het marktje met Eva, Anouk en Lieke gezellig pizza gegeten.

20 februari. 's Ochtends moesten we naar de school om een aantal lessen te volgen, maar in plaats van die lessen was er weer eene wekelijkse vrijdag bijeenkomst/. Hierbij was weer iedereen aan het zingen en klappen. Deze bijeenkomst ging grotendeels over respect; tegenover elkaar, naar jezeld, naar leraren en naar je ouders. Ook werd er veel over God gepraat. De bijeenkomst maakte op mij best veel indruk, omdat wij zoiets niet gewend zijn. Het leek wel of de spreekster een soort opvoedtaak op zich nam door zo krachtig over zulke onderwerpen te praten. Na de bijeenkomst gingen we met de buddy's verdeeld over drie groepen social services doen. Ik ben met een groep naar de creche geweest. Deze kinderen waren heel klein en lief. We hebben met ze gespeeld en gezongen, dit was erg leuk. Hierna zijn we met de lesplan groepjes naar verschillende primary schools geweest. Ik ging naar de school in het dorpje waar ik ook met mijn buddy was geweest. Dat was wel heel leuk, want ik kwam bijvoorbeeld een meisje tegen waar we toen ook lang mee gepraat hadden. De principal van de school was erg vriendelijk, hij liet ons alle klassen zien en kennis maken met de docenten. Hij stond heel erg open voor al onze ideeen en we mochten doen wat we wilden. Na rond te hebben gekeken op de school was het daar pauze en hebben we met de kinderen gespeeld. Alle kinderen komen op je af en ze willen allemaal je hand vasthouden, je wordt echt ontvangen als een beroemdheid. Toen we in de middag weer terug waren bij ons hostel ben ik naar het beekje gegaan met een groepje. Nadat we daar ongeveer een uurtje hadden gezeten ben ik met Eva en Diederik een eindje gaan wandelen. Je ziet dan zo veel mooie dingen om je heen want je loopt helemaal in de natuur, je komt niks of niemand tegen. Na twee uur zijn we weer naar het hostel gaan lopen en hier hebben we lekker gegeten en nog een leuke avond gehad.

21 februari. Weekend! We zouden naar Hermanus gaan en hier op een boot gaan, maar de zee was zo ruig dus de boottrip ging niet door. Hermanus is een erg leuk dorpje waar je lekker langs winkeltjes en een marktje kan lopen. Ook hebben we een lekker ijsje gegeten met uitzicht op de zee. Daarna zijn we met z'n alle naar een strandje verderop gegaan waar we lekker hebben gezwommen en in de zon gelegen hebben. 's Avonds zijn we met de hele groep uit gaan eten, ook erg gezellig.

22 februari. Na een lekker relaxte dag, hadden we deze dag weer een wat serieuzer programma, We gingen namelijk naar Robben Island. De boottocht duurde een stuk langer dan dat ik had verwacht, maar we hebben wel dolfijnen, zeehonden en walvissen gezien. Toen we op Robben Island aankwamen kregen we eerst een bustour over het eiland. Ik verbaasde me er ten eerste al over dat er ook gewoon mensen wonen op het eiland. Ik heb altijd gedacht dat het een klein eilandje was met een gevangenis, maar het is ook best wel groot. Ook verbaasde ik me erover dat er niet alleen gevangen op het eiland zaten, maar ook bijvoorbeeld ernstig zieke mensen. Na de tour gingen we naar de gevangenis waar we een rondleiding kregen van een ex-gevangene. Als je het verhaal hoort van van iemand die daar echt heeft gezeten, komt het veel meer aan, dus dit heeft wel indruk op me gemaakt. De apartheid was ook erger dan ik had verwacht, je kreeg bijvoorbeeld eten gebaseerd op je ras en als er mensen van bijvoorbeeld het Rode Kruis kwamen, dan kregen de gevangenen goede kleren die ze daarna meteen weer moesten inleveren. Ook kregen we veel over Nelson Mandela te horen en hebben we alle cellen gezien. In de middag zijn we weer naar Cape Town geweest waar weer een marktje was. We hebben daar rondgelopen. Eva en ik zijn daarna bij een ander tentje lekker gaan eten. In de avond hebben we het binnenpleintje van ons hostel een beetje versierd en een feestje gevierd omdat Lieke de volgende dag jarig was. Dit was ook nog eventjes gezellig.

23 februari. Vandaag hadden we eigenlijk eerst een paar lessen, maar onze buddy's namen ons niet mee en gingen zelf ook niet naar de lessen. Dus we hebben tot 9 uur op het plein gewacht. Om 9 uur gingen we namelijk weer naar de social services. Deze keer ben ik met Luuk, Jelle, Etienne, mr. van Riel en onze buddy's naar een pand geweest om deze weer mooi te schilderen. Het pand was een soort keuken waar mensen die niet genoeg eten hebben, wegens omstandigheden, extra eten kunnen halen. Het was erg warm, maar wel leuk om te doen. Daarna ben ik naar het internetcafe gegaan, maar de blog sloeg dus niet op. In de middag zijn we weer naar het beekje gegaan waar we lekker hebben gezond. 's Avonds hebben wij voor alle buddy's, docenten en mensen in het hostel een braai georganiseerd. We hebben erg lekker gegeten en het was een gezellige avond.

En toen waren er nog maar een paar dagen, helaas. Nog leuke dingen op het programma, maar het gaat wel erg snel.

Liefs,
Marieke

  • 26 Februari 2015 - 15:52

    Margriet:

    Geweldig meis, nu de foto's nog. Je hebt de dolfijnen toch ook wel op de foto hè? Het gaat inderdaad snel maar ik vind het wel weer gezellig als je terug bent. Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Genadedal

Marieke

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 2623

Voorgaande reizen:

14 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: