De eerste paar dagen - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Marieke Driessen - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen - Reisverslag uit Genadedal, Zuid-Afrika van Marieke Driessen - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadedal

Hallo allemaal,

allereerst, alvast excuses voor de typfouten, maar dit toetsenbord werkt niet zo goed. De eerste week in het prachtige Zuid-Afrika is bijna voorbij. We hebben al heel veel gedaan, bekeken en ervaringen opgedaan. Dus ik wil graag nu iets vertellen over de eeste dagen.

13 februari, de dag van vertrek. We moesten om 12.00u p Schiphol zijn en zijn om half 3 in de middag gegaan. De vlucht ging goed en via een stop in Dubai zijn we zaterdag aangekomen in Kaapstad. Nadat we waren aangeomen moesten we erg lang wachten voor paspoort controle. Toen we daar doorheen waren, kwamen we bij de aankomsthal waar bijna al onze buddy's stonden. Ook mijn buddy stond er. Dit was dus de eerste ontmoeting. Het was soms wel lastig om een gesprek te voeren, maar over het algemeen was het gezellig. Daarna gingen we met hun schoolbus naar Genadendal. Het was ongeveer 1,5uur rijden door prachtig landschap. Alles is zo rustig, overal waar je kan kijken zie je natuur met heel af en toe een huisje tussendoor. Je kan ook makkelijk een half uur niemand tegenkomen onderweg, dus ik heb erg genoten van het landschap tijdens de busreis. Toen we bij het hostel kwamen hebben we alle spullen uitgepakt, een kamer uitgekozen, de omgeving een beetje ontdekt en zijn we lekker in de zon gaan zitten. We kregen tegen de avond te horen dat we door de burgermeester van Genadendal waren uitgenodigd voor het Valentijns Diner, dus wij gingen met z'n alle in het dorpje eten waar een aantal vrouwen eten hadden klaar gemaakt. Ook was er een soort loterij waar ik nog een klein prijsje heb gewonnen. Na een lange dag en een lange reis zijn we snel gaan slapen want de vogende dag moesten we al om 7uur opstaan.

15 februari. Deze dag zijn we naar Cape Agulhas geweest. Hier is het zuidelijkste punt van het continent Afrika. Ook komen hier de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan samen. Maar eerst gingen we op een vuurtoren waar je een prachtig uitzicht hebt. Daarna gingen we langs de kust lopen naar het zuidelijkste puntje, ook hier was het erg mooi. De laatste activiteit van deze dag was naar het strand gaan. Hier ben ik erg verbrand, maar het was wel mooi en gezellig.

16 februari, de eerste dag dat we naar school gingen. We moesten om 6 uur opstaan zodat we om 7uur weg konden. We zagen onze buddy's en gingen met hen naar de les, maar we gingen al snel de les uit, want er was een bijeenkomst. Alle leerlingen waren aan het zingen en aan het klappen. De principal deed een woordje en lied een aantal filmpjes zien. Een filmpje was over een sprinter, dit vond ik een erg mooi filmpje. De boodschap hiervan was ' If you don't give up, you'll never fail'. Na de bijeenkomst gingen we weer naar de lessen. De lessen waren heel anders vergeleken met onze lessen in Nederland. Hier, in Genadendal, komt het vaak voor dat er geen docenten zijn en dan blijven de leerlingen heel normaal in de les zitten. Ook deden de leerlingen niet zo veel, sommige sliepen, soms mochten we naar buiten om met z'n alle te zingen en te dansen en sommige docenten willen je vertuigen dat zeemeerminnen bestaan. Om ongeveer 2uur was de school uit. In de middag kregen we een een korte rondleiding in de gebouwen rondom ons hostel. Hier zit het Genadendal museum, een kerk, een pottebakkerij en een oude drukkerij. 's Avonds hebben we met een groep gekookt en zijn we weer gaan slapen.

17 februari. Dit was de dag dat we eigenlijk mee gingen naar het Ajax Cape Town Project, maar wegens omstandigheden kon dit niet. We zijn met een andere organisatie meegegaan die hetzelfde iedee hebben, voetballen en leren. Het voetbalveld dat zijn ter beschikking hadden is aangelegd door een Nederlands organisatie; Stars in their eyes. Het veld ligt in een hele mooie omgeving en het verhaal dat de guide vertelde was ook mooi. Hierna zijn we naar een township geweest. Ook hier hadden we een guide. Ik vond het erg mooi om te zien hoe de mensen de hier bijna niks hebben, toch het beste van hun leven proberen te maken. Maar het is wel heftig als je beseft dat sommige worden geboren in die township en daar ook doodgaan. De township heeft wel een indruk op me gemaakt. Na de township gingen we Waterfront. Dit is het rijkste gebied in Cape Town. Her was het erg mooi, maar het verschil tussen arm en rijk wordt je wel heel duidelijk als je die dingen achter elkaar doet. In waterfront hebben we voor nog geen 10 euro per persoon in een heel leuk restaurantje heel lekker gegeten.

18 februari. We gingen weer naar school. De lessen waren iets beter geordend, maar nog steeds niet erg goed. Bij Engels was er bijvoorbeeld nog steeds geen docent en bij Life Orientation moesten ze gymmen, maar dit was op een veld vol in de zon in hun normale uniformen. Na school gingen we mee met de buddy's naar hun huis. Mijn buddy is heel goed bevriend met de buddy van Lieke, dus nadat ik kort in het huis van mijn buddy was geweest en haar oma had ontmoet, gngen we naar het huis van de buddy van Lieke. Dit huis was al een stuk groter en ook deze mensen waren heel erg lief. Ze hebben ons het hele dorpje laten zien en ons ook meegenomen naar de waterval, die ergens op een berg was. dit was nog een heel avontuur, waarbij je makkelij naar beneden kon glijden, maar het is gelukkig allemaal goed gegaan en hebben hele mooie plekken gezien. Het was een hele leyuke middag waarbij we veel lieve mensen hebben ontmoet en een betere band met onze buddy's hebben gekregen.

19 februari. Het was erg mistig in de ochtend dus we baalde all een beetje, want we zouden naar de Tafeberg gaan. Gelukkig trok het weer bji en scheen de zon. Bj de Tafelberg aangekomen gingen we met een soort skilift naar boven. Op de berg had je een geweldig uitzicht, je kon heel Kaapstad zien. Ook hebben Eva en ik nog drie dasjes gezien. Die beestjes kwamen zo dichtbij, dat was echt een hele leuke ervaring. Na de Tafelberg zijn we naar District Six gereden. Hier hebben we een verhaal gehoord in het Apartheid museum. De dingen die me het meest zijn bijgebleven waren; er zijn drie redenen waarom het niet good gaat in onze werels 1. we kunnnen niet delen, 2. we kunnen niet luisteren en 3. de mens wilt altijd meer, zo verpesten we dingen. Ook vond ik het verhaal van de duif erg mooi; een duif omt altijd terug naar zijn huis, maar toen District Six werd gesloopt, bleef de duif vana onze guide terug gaan naar zijn oorsprnkelijke huis. Ook vertelde hij dat we allemaal hetzelfde zijn, want we hebben allemaal hetzelfde bloed.

Nu moet ik stoppen, want mijn tijd is voorbij. Als de gelegenheid er is, zal ik snel verder gaan met mijn verhaal.

Liefs,
Marieke

• 20 Februari 2015 - 13:45

Margriet:

Wat geweldig om dit allemaal te lezen! Je ziet zoveel, maakt zoveel mee en staat stil bij de dingen die belangrijk zijn in het leven. Fijn dat het met je buddy ook klikt. Enne, het voetbalproject 'stars in their eyes' daar heeft de Bataven zich een paar jaar geleden voor ingezet, dat was waar Niek mee bezig was. Grappig dat jij dat nu ziet en misschien leuk om te vertellen in de BE.
    Kan niet wachten tot het volgende verslag.
    X mama